Κυριακή 20 Φεβρουαρίου 2011

Αλήθεια ή Ψέματα...;




Είναι Κυριακή πρωί και η Ελένη έχει έρθει σπίτι μου για τον καθιερωμένο καφέ…! Εντάξει,λέω ψέματα… Κάθε Κυριακή βρισκόμαστε για να σχολιάσουμε όλα όσα έγιναν το προηγούμενο βράδυ. Η Ελένη δεν μπορεί να 
σταματήσει να μιλάει για αυτό που έγινε χτες και της έκανε εντύπωση:

‘Ο Δημήτρης τα έχει χάσει τελείως…!Γνώρισε χτες μία κοπέλα και λέει ότι την ερωτεύτηκε μόλις την είδε.Λες και δεν ξέρουμε το Δημήτρη και τους κεραυνοβόλους έρωτές του…!Τον είδα που μιλούσε μαζί της και όταν γύρισε στο τραπέζι μας μου κούνησε το χαρτάκι με το τηλέφωνό της.Μου είπε ότι η κοπέλα είναι 33 χρονών,δικηγόρος.’

‘Χμμμ…Δε νομίζεις ότι σου πέφτει λίγο μεγάλη;Και το τηλέφωνό της γιατί σου το έδωσε;Της είπες ότι χρειάζεσαι νομικές συμβουλές;’

Εδώ χρειάζονται κάποιες εξηγήσεις.Ο Δημήτρης είναι 25 χρονών και αυτήν την περίοδο ασχολείται με τη μουσική.Λέω αυτήν την περίοδο γιατί  η γνώμη του αλλάζει πιο γρήγορα και από το ζάπινγκ στην τηλεόραση!Έχει ασχοληθεί επίσης με τη φωτογραφία, τη ζωγραφική και τον αθλητισμό.

‘Ε όχι και μεγάλη…!Και στο κάτω κάτω και εγώ δε μοιάζω πολύ μικρότερός της..!’
‘Δημήτρη,άστα αυτά και πες μου πως την έψησες;’
‘Ε…Της είπα ένα αθώο ψέμα.’
‘Δηλαδή…’
‘Της είπα ότι είμαι 31 χρονών και είμαι αρχιτέκτονας.’
‘Τι; Και τι σε κάνει να πιστεύεις ότι μπορείς να συντηρήσεις ένα τέτοιο ψέμα χωρίς να καταλάβει τίποτα εκείνη;Και αν καταλάβει τι θα της πείς;Ή μήπως νομίζεις ότι θα σε συγχωρέσει αν της πεις ότι ήταν ένα αθώο ψέμα με σκοπό να την πλησιάσεις επειδή σου άρεσε πολύ..;’
----
Αργότερα εκείνη τη μέρα όλες εκείνες οι ερωτήσεις της Ελένης γύρισαν στο μυαλό μου.Και, αν και λίγο υπερβολικές για τη συγκεκριμένη περίπτωση, με έκαναν να αναρωτηθώ για την αξία της ειλικρίνειας.Λένε ότι η γυμνή αλήθεια είναι καλύτερη και από το πιο καλοντυμένο ψέμα.Τι κοστίζει όμως παραπάνω;Η συνέπεια της αλήθειας μπορεί να είναι η συγχώρεση και του ψέματος η τιμωρία.Έτσι έχουμε μάθει από παιδιά.Τι γίνεται όμως όταν συνέπεια της αλήθειας είναι η απώλεια κάποιου που δεν μπορεί να μας συγχωρέσει και συνέπεια του ψέματος είναι οι τύψεις για αυτό που κάναμε και ο φόβος για να μη μαθευτεί;Τι διαλέγουμε τότε; Προσπαθώντας να βρω απαντήσεις σε όλα αυτά,κανόνισα να βρεθώ με τους φίλους μου και να ρίξω αυτό το θέμα στο τραπέζι.

‘Ειλικρίνεια; Ξέρεις τι μου κόστισε εμένα η ειλικρίνεια;Ένα σπίτι,ένα αμάξι,την αξιοπρέπεια και την αυτοπεποίθησή μου!Έλεγα πάντα στην πρώην γυναίκα μου ότι θέλω να είναι απόλυτα ειλικρινής μαζί μου.Έτσι,όταν την ρώτησα αν ήμουν ο μοναδικός άντρας στη ζωή της,μου είπε ότι με είχε απατήσει με έναν φίλο μου!Δεν μπόρεσα ποτέ να τη συγχωρέσω και χωρίσαμε μετά από μερικούς μήνες…’

‘Εγώ πιστεύω ότι πρέπει να είσαι απόλυτα ειλικρινής σε οποιαδήποτε σχέση σου.Στη φιλία είναι πιο εύκολο να λες την αλήθεια.Μπορεί να γίνει παρεξήγηση,αλλά θα ξεπεραστεί.Στα ζευγάρια είναι πιο λεπτές οι ισορροπίες.Παρόλα αυτά,αν δεν είσαι ειλικρινής για κάποιο θέμα,θα το ξαναβρείς μπροστά σου..Και αν ξέρεις ότι μπορείς να κάνεις ό,τι θέλεις χωρίς να το πεις,τι σε σταματάει από το να το κάνεις;Για παράδειγμα,αν απατήσεις τον άλλον,πρέπει να του το πεις.Πρώτον,γιατί έχει δικαίωμα να ξέρει με ποιον έχει να κάνει ώστε να αποφασίσει αν τον θέλει στη ζωή του ή όχι.Δεύτερον,γιατί αν κάποιος είναι τύπος που απατάει,δεν αλλάζει.Θα το κάνει και θα το ξανακάνει.άρα δεν έχει νόημα να κοροϊδεύει τον άλλον.Η αλήθεια είναι σαν τον ήλιο:μπορείς να τον κρύψεις για λίγο,αλλά δε φεύγει ποτέ.’

‘Δεν έχω ακούσει μεγαλύτερη βλακεία από την απόλυτη ειλικρίνεια…!Σε όλες τις σχέσεις,το παν είναι η διπλωματία.Στη διπλωματία στηρίζεται η ισορροπία των σχέσεων ολόκληρων κρατών.Γιατί όχι και των ανθρώπων; Καλύτερα να κρατήσεις για τον εαυτό σου κάτι που μπορεί να πληγώσει τον άλλον.Και,εξάλλου,οι άνθρωποι τείνουν να πιστεύουν τα ψέματα προκειμένου να μην πληγωθούν.Και όχι επειδή πρέπει να τα πιστέψουν αλλά επειδή θέλουν. ’

‘Και οι τύψεις που θα νιώθεις;Πώς θα κοιτάζεις τον άλλον στα μάτια όταν θα ξέρεις ότι του έχεις κρύψει κάτι σημαντικό;Δε θα έχεις την ανάγκη να του το πεις για να το βγάλεις από μέσα σου;’

‘Και για να το βγάλεις εσύ από μέσα σου,θα πρέπει να το κουβαλήσω εγώ;Θα σου πω κάτι για την τελευταία φορά που ήταν κάποιος ειλικρινής μαζί μου.Μου είπε ότι με απάτησε,ένιωθε πολύ άσχημα και δεν άντεχε να το κουβαλάει μέσα του.Και εγώ του είπα: ‘Εσύ με απάτησες,άρα θα πρέπει να ζήσεις με αυτό.Οι τύψεις που νιώθεις είναι η συνέπεια αυτού που έκανες.Το πληρώνεις παλεύοντας με τις τύψεις σου.Εγώ,όμως,δεν το διάλεξα.Τώρα που μου το είπες,τι περιμένεις;Να νιώσεις καλύτερα;Δε σου αξίζει να νιώσεις καλύτερα και δε μου άξιζε να το μάθω.Τι περιμένεις να κάνω;Τώρα νιώθω απατημένη,προδομένη και,επιπλέον,νιώθω άσχημα για τον εαυτό μου.Καλύτερα να έφευγες από τη ζωή μου χωρίς να μου το έλεγες ποτέ…’’
----
Είναι δύσκολο να είσαι πάντα ειλικρινής.Είναι δύσκολο να κρατήσεις ένα ψέμα χωρίς να νιώσεις τύψεις.Είναι άδικο να φορτώσεις έναν άνθρωπο με μια αλήθεια που θα τον πληγώσει απλά και μόνο επειδή δεν μπορούσες να την κρατήσεις μέσα σου.Είναι άδικο να στερήσεις από κάποιον την αλήθεια και να τον αφήσεις να ζει στο ψέμα χωρίς να έχει το δικαίωμα της επιλογής.
Όλο το βράδυ σκεφτόμουν τη συζήτηση που είχα νωρίτερα.Το μυαλό μου είχε γίνει το πεδίο μάχης των επιχειρημάτων που είχα ακούσει και η έκβαση της μάχης ήταν αμφίβολη.Τελικά,ο πόλεμος έληξε με διπλωματικές διαδικασίες.
Η ειλικρίνεια έχει να κάνει με την περίπτωση και με το ποιόν έχεις απέναντί σου.Πριν αποφασίσει κάποιος να είναι ειλικρινής πρέπει να σκεφτεί κάποια πράγματα για τον εαυτό του και για τον άλλον.Πριν μοιραστείς μια σκέψη σου πρέπει να είσαι σίγουρος για αυτήν και να σκεφτείς κατά πόσο ο άλλος μπορεί να την αντέξει.Η απόλυτη ειλικρίνεια είναι για αυτούς που τη σηκώνουν.Επίσης,αν έχεις κάνει ένα στιγμιαίο λάθος που ξέρεις ότι δε θα το ξανακάνεις,είναι καλύτερα να μην το μοιραστείς.Γιατί κάτι που για σένα δεν έχει σημασία,μπορεί να πάρει διαστάσεις για κάποιον άλλο και να τον πληγώσει χωρίς λόγο.Χρησιμοποιώντας τη διπλωματία και τη φαντασία,μπορείς να βρεις τρόπους να δείξεις σε κάποιον τι σε ενοχλεί χωρίς να χρειαστεί να του το πεις με απόλυτη ειλικρίνεια.
Αν,όμως,πρόκειται για κάτι πιο σημαντικό,τότε η ζυγαριά γέρνει προς την ειλικρίνεια.Ας πούμε ότι απατήσαμε κάποιον και αποφασίσαμε να το κρύψουμε.Όλα καλά μέχρι που αρχίζουν οι τύψεις.Και αν καταφέρουμε να νικήσουμε τις τύψεις,τι γίνεται με τον φόβο;Φοβάσαι ότι θα σε καταλάβει.Ψάχνεις νόημα στις κινήσεις και στα λόγια του άλλου αναζητώντας ενδείξεις ότι ίσως έχει μάθει την αλήθεια…Και αν εσάς δε σας φαίνεται αρκετά παρανοϊκό,εμένα με έχει ήδη τρελάνει.Αργά ή γρήγορα,γίνεσαι περίεργος και επιθετικός.Αρχίζεις να ζηλεύεις γιατί φοβάσαι ότι αυτό που έκανες εσύ,θα σου συμβεί και σένα…Και η σχέση καταστρέφεται.
----
Η Ελένη ήταν η μόνη που δε μου είχε πει τη γνώμη της.Όταν τη ρώτησα μου είπε:
‘Χμμμ...Λοιπόν,εσύ μου λες συνέχεια αυτό που πιστεύεις.Με τσατίζεις απίστευτα όταν μου τα λες αλλά νευριάζω παραπάνω όταν δε μου λες τίποτα και με αφήνεις να κάνω λάθη.Όσο και να πληγώνομαι εκείνη τη στιγμή,ξέρω ότι γίνομαι καλύτερος άνθρωπος.Μην τολμήσεις ποτέ να μου πεις ψέματα για κάτι!Ακόμα και να με πληγώσει,ξέρω ότι θα με βοηθήσεις να το αντιμετωπίσω.’

Με την απάντηση της Ελένης,ξεκαθάρισαν τα πράγματα.Σε μια αληθινή σχέση,που εμπιστεύεται ο ένας τις αποφάσεις του άλλου,μπορείς να μιλάς ανοιχτά χωρίς να φοβάσαι τις συνέπειες.Μόνο έτσι δείχνεις ότι αγαπάς και υπολογίζεις τον άλλον..

Όσο για τον Δημήτρη…Φαίνεται ότι ούτε η δικηγόρος ήταν ειλικρινής μαζί του καθώς του έδωσε λάθος τηλέφωνο...

9 σχόλια:

  1. Έπιασα ένα πολύπλοκο θέμα...Οπότε θέλω βοήθεια..!Οποιοδήποτε σχόλιο από αυτούς που θα διαβάσουν το κείμενο,είναι τουλάχιστον καλοδεχούμενο...!Όσο πιο πολλές απόψεις,τόσο το καλύτερο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολυ καλη πρώτη προσπάθεια. :) Και στην αποτύπωση του θέματος και στην συγγραφή. Απλά διαφωνώ σε κάτι.Το να πεις κάτι που έχεις κάνει(πχ. απιστία ) σε κάποιον δε σημαίνει ότι το κάνεις ΠΑΝΤΑ για να νιώσεις καλύτερα .Όσο εγωιστικο σου φαίνεται το να το πεις για να εξιλεωθεις άλλο τόσο είναι να μην το ακούσεις για να μην στεναχωρεθεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. To σημαντικό είναι να μην παίρνεις τηλέφωνα σε χαρτάκια από δικηγορίνες που δεν ξέρεις τι καπνό φουμάρουν. Εγώ μια φορά το έκανα και στο ακουστικό μου βγήκε ένας κατάδικος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κωνσταντή,σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια! Σίγουρα δεν το κάνεις πάντα για αυτόν το λόγο. Γιάυτο λέω στο κείμενο ότι πρέπει να ξέρεις γιατί επιλέγεις να το πεις στον άλλον.Το να μη θέλεις να το ακούσεις,δεν το βρίσκω εγωιστικό από τη στιγμή που δεν επέλεξες εσύ ο ίδιος να 'απατηθείς'.Ίσα ίσα,θέλεις να προστατέψεις τον εαυτό σου από κάτι που δεν αντέχεις.
    Δήμο,τώρα πια ξέρεις...από εδώ και πέρα,προσοχή στις δικηγορίνες στα μπαρ...!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. bravo marinaki poli oraio keimeno.simfono apolita me tin frasi sou oti h eilikrineia einai gi autous pou mporoun na tin sikosoun, epipleon mono autoi oi anthropoi einai se thesi kata tin gnomi mou na dimiourgoun ygieis sxeseis.otan eipes omos pos h apoliti eilikrineia einai vlakeia ithela na se xastoukiso.aplos einai mia areth pou den sikonei sxedon kanenas.apo emas toulaxiston kanenas.alekos

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. den m aresei to xastouki kalitera na sou tsibiso to magoulo

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Χαχαχα...!Ευχαριστώ Αλέκο!Χάρηκα πολύ που είδα το σχόλιό σου!Να ξέρεις ότι βάζω απόψεις διαφόρων ατόμων και όχι μόνο δικές μου.Η συγκεκριμένη δεν ήταν δική μου,οπότε όταν σε δω από κοντά,θα σου πω ποιανού το μάγουλο να τσιμπήσεις...! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Δε λέω,δε λέω...! Είπαμε,θα σου πω από κοντά...!

    ΑπάντησηΔιαγραφή